24/8 en 25/8 Assisi en de reis naar Barbarino di Mugello

25 augustus 2022 - Barberino di Mugello, Italië

24/8 Allereerst; we zijn weer bij met de dagelijkse filmpjes. Ze geven weer een mooie indruk van de reisdagen.
We hebben een heerlijke rustdag gehad bij de B&B. ‘s Avonds zijn we met de Belgische mannen Simon en Joppe meegereden naar Assisi. Simon en Joppe hebben wijn gekocht en El en ik hebben lekker rondgewandeld en wat gedronken op een terras. Helaas was de basiliek gesloten, maar er is genoeg te zien. Een zeer pittoresk stadje met een berg aan historische waarde. De Franciscaanse monniken en pelgrims lopen door de smalle straatjes. De monniken zijn allemaal sober gekleed in hun bruine pij en het witte koord. Helaas hebben ze geen tonsuur (kale kruin) waardoor die van mij extra opvalt. Ik word regelmatig aangesproken op mijn verkeerde uitdossing. Mijn kale kruin is weliswaar overkamt, maar de altijd kritische en stigmatiserende roomse gemeenschap pikt mij er toch uit. Ik voel me een soort paria. Of, anders geduid, als Andries Knevel op de Zwarte Cross, of als Rapper Sjors bij De Beste Zangers, of, Ja! als Marc Overmars bij … ach laat maar. Uiteindelijk maar een dom petje met een afbeelding van Franciscus gekocht om van t gezeik af te zijn. Helaas ging men weer los in het restaurant vooral omdat het nog meer opvalt als ik zit. Mijn ego is gekrenkt na het bezoek aan dit rechtschapen pelgrimsoord. Met z’n vieren toch lekker gegeten en na een rit van 15 minuten weer terug in ons B&B. Assisi is echt leuk om te bezoeken, zet wel een petje op als dat nodig is.

Vandaag rijden we verder naar het noorden, Toscane in. We rijden het prachtige heuvellandschap van Umbrië weer uit. De rit vandaag is zo’n 240 km waarvan ongeveer 90 km provinciale doorgaande weg. Ik plan de routes thuis al en stel ze samen op zo’n 5 uur netto reistijd. Omdat er een stuk doorgaande weg tussen zit, zullen er de laatste 140 km wel veel bochten aankomen. Nou dat blijkt! We rijden het natuurgebied bij Pievo Santi Stefano in. Echt meteen wordt het schitterend! Wat een uitgestrekte bossen met enorm hoge pijnbomen! We schatten de bomen ca 30 a 40 meter hoog. Een uiterst smal pad slingert door het geaccidenteerde bos. Echt super gaaf. De hele verdere reis gaat door de prachtige natuur hier. Het is enorm groen terwijl we slechts op 30 km hemels breed het noord oosten van Florence passeren. Dit stuk van de route is met wat langere bochten nu. El heeft er zin in en geeft de XR de sporen. Een Italiaan op de motor die probeerde aan te haken laat het na drie bochten maar gaan. Heerlijk even knallen! We rijden nog wat off road maar de wegen zijn hier over het algemeen alweer wat beter. We naderen het meer Lago di Bilancino. De weg slingert om het meer en we arriveren bij onze B&B. We worden weer hartelijk ontvangen in het stok oude pand. De kamer is klein maar erg mooi en schoon. Ik douche me in de piepkleine douche. We wassen onze sokken en shirts en nemen plaats op de schommelbank in de tuin, met zicht op het meer. We nemen een kijkje bij het meer. Een drie tal mensen liggen op het kiezelstrand. Het nodigt niet echt uit om erin te gaan zwemmen. We houden het bij pootjebaden deze keer. Al gauw keten we terug naar de schaduwrijke tuin. Aan de rand van het meer is nauwelijks beschutting. Daar zitten we nu. Ik ga met even oriënteren op een plek om te eten. Er is 1 restaurant op loopafstand. Dat wordt m dus. Bahia heet het. Men adviseert om te reserveren en dat heb ik dus zojuist gedaan, mede dankzij met spoedcursus Italiaans, wederom met dank aan Bassie en Adriaan. Ben je ook zo’n fan van dit weergaloze duo? Klik dan hier: HIER KLIKKEN