30/8 van Freiburg naar Piesport (Duitsland)

30 augustus 2022 - Piesport, Duitsland

Onze rustdag gisteren is, verbazingwekkend genoeg, zonder opstootjes verlopen. We hebben de stad verkend en lekker wat terrasjes gepakt. Lekker uitgerust voor de laatste etappes. We vertrekken vanuit de parkeergarage en rijden eerst 30 km over de snelweg, de befaamde “Links Rheinische Autobahn”. Daarna slaan we af en rijden het 15e en laatste land in van onze reis dat we nog niet gehad hebben: Frankrijk. De grens ligt hier midden in de Rijn. Mooie wegen leiden ons langs de westkant van Straatsburg verder naar het noorden. Eerst langs grote graanvelden, later door mooie bossen. We stoppen voor een kop koffie in Ingwiller. Het klinkt Duits maar is Frans. De mensen spreken hier Frans en Duits. Een Fransoos die Duits spreekt, of eigenlijk überhaupt een andere taal, klinkt gewoon raar. En nog accentloos ook. Het kan dus tóch! Wel jammer dat ik m’n Frans niet een beetje heb kunnen ophalen. Ik werd steevast in het Duits beantwoordt. En onderling werd hoofdzakelijk Duits gesproken, vermengd met een enkel Frans woord. Heel bijzonder om mee te maken.

We rijden door een natuurgebied “Baerenthal” genoemd. Echt mooi! Ook hier geen spoor van toeristen. Twee keer een Nederlander gespot in de 290 km die we afleggen vandaag. We rijden Duitsland in rijden door mooie natuur met veel heuvels en bossen.  Opvallend hoe strikt ze zich aan de snelheid houden. Nergens rijden ze te hard. We eten een ijsje onderweg en rijden richting onze bestemming vandaag: Piesport aan de Moezel en wel Hotel Weingut Moselloreley. Prachtig gelegen en met prachtig afgewerkte kamers en zeer nette badkamer. Een aanrader! We hebben lekker gedoucht en gaan zo een wijntje pakken.
De wijn is van het eigen landgoed en ook heel herkenbaar: een heerlijk frisse riesling vooraf en bij het voorgerecht, een blauburgunder bij het vlees. Het eten was echt top! Op het terras bij een heerlijke temperatuur buiten gegeten. Wat hebben we een mazzel gehad met het weer de hele vakantie. Het was een heerlijke avond. Nu lekker slapen en morgen het laatste stuk naar huis. Fijn om de kids weer vast te pakken en te knuffelen, en ook onze dieren, Floyd onze hond gaat uit z’n plaat. Dat is zeker, maar ook de varkens, ze reageren altijd zo enthousiast als we weer thuis komen. Dat is een fijn vooruitzicht. Morgen onze laatste post van deze reis.

1. Nicole de Preudhomme:
    30 augustus 2022
    Wat een heerlijke vakantie; wij zullen ook blij zijn om jullie weer te zien. X
  2. Ellen en Peter:
    30 augustus 2022
    😎😘
  3. Tineke:
    31 augustus 2022
    Welkom weer thuis straks. Laatste stukje nog voorzichtig hoor. Dit was wel de zonnigste vakantie van al hé? En helemaal gedeeld met ons. :-)
  4. Ellen en Peter:
    31 augustus 2022
    Een topvakantie! En het was super leuk om te delen. Het liefst had ik je achterop meegenomen😁😘
  5. Lonneke:
    31 augustus 2022
    En we horen graag de verhalen nog even live😊
  6. Ellen en Peter:
    Ja, gezellig🥂😘
  7. Carolien:
    31 augustus 2022
    Ja, dit is ook een mooi stukje natuurlandschap van D.land en Frankrijk samen, niet spectaculair, maar prima route om langs terug te komen na meer dan genoeg avontuurlijke bochten en bergen 😁. Geniet er nog even van en wel thuis 😘. Dank weer voor al jullie verhalen, superleuk om zo mee te reizen, dikke knuffel
  8. Ellen en Peter:
    2 september 2022
    Dankjewel Carolien. Inmiddels weer thuis. Alles gezien , geknuffeld en nu alweer zin om weg te gaan op de motor.
  9. Willie:
    1 september 2022
    Heb net alle verhalen gelezen. Wat hebben jullie het mooi gehad. En wat leuk geschreven. Goede reis naar huis.
  10. Ellen en Peter:
    2 september 2022
    Dankjewel, het was weer een fantastische reis.
  11. Goos:
    1 september 2022
    Mooi gebied dat stukje Frankrijk. Het Zwarte Woud overigens ook.
    Op naar huis! Ook heel fijn. Succes nog ff.
  12. Ellen en Peter:
    2 september 2022
    Dank je Goos. Inmiddels thuis weer alles gezien en geknuffeld en nu al weer zin om weg te gaan op de motor😜