21/8 van Vovousa (Griekenland) naar Durrës (Albanië)

22 augustus 2022 - Ekali, Griekenland

We zijn gisteren avond naar het dorpje gelopen om daar te eten. Een leuke wandeling van 5 minuten langs de rivier. We komen terecht op een klein dorpsplein met een taveerne. Echt super pittoresk! De eigenaar spreekt ons aan en we hebben meteen contact. Aardige vent die goed Engels spreekt. We bestellen een Griekse salade en Lambchops om samen te delen. De lekkerste salade die we tot op heden gehad hebben! De feta was zó lekker. “Home made” is het antwoord op onze vraag wat voor feta dit is. Dan eten wij maar zooi in Nederland. Wist niet dat feta zo lekker kon zijn. De lamb chops zijn ook overheerlijk. We drinken er wijn bij en genieten na met een thee en een top espresso, en ik neem er nog een ouzo bij. Schade: €31. Geen hilarische dingen gebeurt behalve een uitermate fijne locatie en heerlijk eten. We wandelen onder een prachtige sterrenhemel terug naar de hoeve. Wat een dag was het! We zijn bofkonten vinden we. Nu lekker slapen. Morgen een pittige reis van 375 km naar Durrës, Albanië. We zijn laat wakker geworden vanmorgen, 7.00 uur pas! We genieten van een heerlijk ontbijt en delen onze koffers zo in, dat we er 1 tas uit hoeven te halen op de boot vanavond. Scheelt een hoop gesjouw straks. Het uploaden van het filmpje van gisteren naar reislogger noopt ons om nog wat langer te blijven. Het duurt totaal ca 2 uur via WiFi… Maar goed, dan zijn we ook weer helemaal bij. En de enthousiaste reacties van jullie te lezen is voor ons zo leuk, dat we dit er graag voor over hebben. Het filmpje van gisteren is overigens erg mooi geworden en geeft een goede indruk van de super dag. We vertrekken pas rond 10.30 uur, dit ivm het uploaden. De eerste 80 km zijn net zo adembenemend als de de reis naar Vovousa toe. Wat een fenomenaal gebied is dit! We hebben nog een schildpad gered die bezig was de weg over te steken. We hebben hem of haar maar even geholpen voordat er ongelukken gebeuren met het arme dier. Dan nog even tanken en de grens met Albanië over. Ook weer zonder problemen. Dan de lange reis naar Durres. Een soort provinciale weg omdat we zo’n 300 km nog moeten afleggen. Saaie maar noodzakelijke rit eigenlijk . We stoppen rond 14.00 om wat te eten bij een restaurant met een tuin. Er draait een schaap aan t spit. Iedere gast besteld dit dus wij doen mee. Heerlijk! Alles halal volgens het meisje dat ons bediend. We genieten in de tuin van ons eten en de andere cultuur. We stappen weer op en gaan voor de laatste  etappe. We komen aan in Durres. Een havenplaats waar onze ferry naar Italië om 23.00 uur vertrekt. Men verteld ons dat ze rond 19.45 al gaan laden dus dat valt mee. En inderdaad , rond 19.00 uur gaan de hekken aan de kant. Maar wat schetst onze verbazing?? In plaats van richting een boot, worden we de weg weer op gebonjourd! 500 met verder gaan we een ander terrein op. En daar begint de chaos pas echt. Ik kan het niet gewoon niet omschrijven. Ze doen logistiek echt álles fout! Auto’s en motoren worden van de ene naar de andere kant van het enorme terrein gedirigeerd. “Verkeersleiders” krijgen zelfs onderling ruzie omdat er tegenstrijdige info aan de hulpeloze automobilisten gegeven worden. Een vrouw rijdt zelfs de verkeerde boot op!🤣. Het is met geen pen te beschrijven. Er ligt een ferry klaar. Iedereen neemt aan dat dát de ferry is die we moeten hebben. Dat is slechts voor een deel van de mensen het geval. Om 22.00 komt er ineens een ferry naast liggen. Er was ons gezegd dat we rond 20.00 op de boot zouden zitten. Om 22.30 mogen we het zojuist gearriveerde schip op. Het schip is in orde en de kamers prima. We vallen in slaap na een inspannende dag. Morgen Italië, een nieuw hoofdstuk begint.

1. Ton:
    22 augustus 2022
    Wat een gedoe met de ferry 's. Nog eventjes
  2. Ellen en Peter:
    23 augustus 2022
    Ja de Ferry is een belevenis, maar niet perse heel leuk.
  3. Goos:
    23 augustus 2022
    Weer mooi om te lezen. En chaos bij de boot, ach....hoort er een beetje bij. Wees blij dat je op juiste boot zit.
  4. Ellen en Peter:
    23 augustus 2022
    😂 ach was ook wel weer een leuk avontuur geweest.
  5. Tineke:
    23 augustus 2022
    Het blijft iedere keer weer leuk de verhalen en foto's. Zelfs op vakantie nog geduld moeten oefenen. :-). Hoe blijven de bomen daar zo groen ? Hier valt al heel veel blad. Daar is het toch ook droog?
  6. Ellen en Peter:
    23 augustus 2022
    Ja dat verbaast ons ook.
  7. Maarten van Dongen:
    25 augustus 2022
    Weer een geweldig verhaal, echt fantastisch gewoon dat jullie dit doen. en met die ferry.............de logistiek is niet overaaaaaaaaal het zelfde Ellen en Peter zo te lezen, maar het is allemaal goed gekomen
  8. Ellen en Peter:
    25 augustus 2022
    Je gaat bijna al die regeltjes in NL waarderen…… bijna dan😉