18/8 van Lazaropole (Macedonië) naar Kastoria (Griekenland)

18 augustus 2022 - Kastoriá, Griekenland

18/8. Gisteravond ben ik nog even blijven zitten na het eten. Ellen ligt sinds onze aankomt in Lazaropole op bed, en is er nog niet uit geweest. Een avondje alleen dus. Met de gasten kom je eenvoudig in gesprek. Een groep mannen die hier vandaan komen maar in Duitsland werken, spreken goed Duits. Dat is lekker, wat m’n Macedonisch is niet meer wat het geweest is. Een leuk gesprek waarna een locale gast mij aanspreekt. Hij zat al bier te tanken toen we aankwamen en heeft z’n zakken inmiddels aardig vol. Met dubbele tong zegt hij: I love you Dutch people. Do you like football?” Ik antwoord uiteraard met: “Yes! I played my entire youth at HCSC, and Summerevening football at Albino’s.” De man is duidelijk onder de indruk van mijn palmares. En dan heb ik hem nog niet eens verteld dat ik met Goos Stins gespeeld heb. De man brabbelt verder: “ I was a professional football player in Joegoslavia. I have played with Johan Neeskens.” Ik ben blij dat ik niet gemeld heb dat ik met Goos Stins binnen de lijnen heb gestaan, anders was zijn verhaal niet zo bijzonder natuurlijk. Ik antwoord: “ Wauw, that’s great! A great football player in our history!” Waarop hij antwoord met zijn hart op z’n hart: “Yes, i am a lucky man, i am a happy man!”. Hij meende het. Want volgens mijn vader spreken kinderen en dronken mensen de waarheid. Ik besluit om ook te gaan slapen. Ik heb wat nachtrust in te halen.
Gelukkig heeft de nacht Ellen goed gedaan. Ze voelt zich véél beter dan gisteren.  We besluiten om vandaag naar Griekenland te rijden. De gastheer en gastvrouw van hotel T’ga za Jug zijn super vriendelijk. Ook hier weer. Het ontbijt is prima en we vertrekken richting het meer van Ohrid, een toeristisch gedeelte van Macedonië. We besluiten na een prachtige rit (Macedonië is echt heel mooi!) daar aan het strand wat te drinken. Leuk om na zo’n lange periode in non-toerische delen te zijn geweest, weer wat toeristen te zien. Ouders met kinderen aan het strand. En uiteraard ook locals die het heel normaal vinden om 11.00 aan de halve liters bier te gaan. Halverwege moeten we de route aanpassen omdat de weg is geblokkeerd. Wel jammer want het zou ons via een natuurreservaat naar de grens met Albanië en vervolgens naar de grens met Griekenland brengen. We rijden om en moeten ook via deze route via Albanië naar Griekenland. Het is goed warm maar de omgeving is ook hier weer schitterend. Ik rij voorop en sla rechtsaf in een dorp. Ellen lette even niet op en rijdt rechtdoor. Een man springt van z’n stoel en roept Ellen na. Hij wuift haar terug en wijst naar de weg die ik ben ingegaan. Kenmerkend voor de mensen hier. Hij zwaait nog en we rijden verder. We steken de grens naar Griekenland over en rijden door een gebied waar veelvuldig wordt gewaarschuwd voor overstekende beren. Nog wat “pasta-choca” op m’n koplamp gesmeerd, maar helaas geen beren gezien. Het zijn hier waarschijnlijk meer honing-beren. We naderen Kastoria en we hebben onszelf getrakteerd op een luxe hotel aan het meer, met een zwembad. Morgen lekker dagje bijkomen van de pittige reisdagen achter ons. Maar wat genieten we maximaal! Geweldig om zo diep Europa in te reizen met alle verschillende culturen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ton:
    18 augustus 2022
    Leuk hoe dat je het vertelt. Wat een reis weer
  2. Ellen en Peter:
    18 augustus 2022
    Ja Betty het is een echt avontuur!
  3. Gerard Schiks:
    18 augustus 2022
    Gelukkig allebei weer een stuk beter, hierdoor lekker genieten zonder op te letten waar wc's zijn 😖😁😖😁
  4. Ellen en Peter:
    Precies Gerard!🤣
  5. Ellen en Peter:
    19 augustus 2022
    Open natuur, beter en sneller bij de hand😂😂😂
  6. Coen Leijten:
    18 augustus 2022
    Fijn dat jullie snel weer beter zijn, want voor dit soort trips moet je inderdaad fit zijn. Veel plezier in Griekenland
  7. Ellen en Peter:
    18 augustus 2022
    Ja gaat goed weer gelukkig. Macedonië is ook een “must do” Coen. Zowel Albanië áls Macedonië super aardige mensen en geweldige natuur!
  8. Lonneke:
    18 augustus 2022
    Even lekker luxe niks , dat is ook geweldig en meer dan verdiend👍😊😘
  9. Ellen en Peter:
    18 augustus 2022
    Ja en ook echt ff nodig Lon. Het is geweldig én inspannend. Het was vandaag 36 Gr en morgen 38. Dus luieren aan t zwembad is het devies
  10. Anja Vd Plasse:
    18 augustus 2022
    Even bijkomen op t gemakje van alle indrukken. Zijn best pittige dagen zo. Cola schijnt soms ook te helpen tegen buikloop. Succes met opknappen.
  11. Ellen en Peter:
    18 augustus 2022
    Dank je Anja, ja heb Ellen een liter cola voorgeschoteld. Ik denk dat t heeft geholpen. Nu weer heerlijk genieten
  12. Tineke:
    19 augustus 2022
    Het verhaal lees ik nu pas. Sorry El . Nu snap ik ook je appje. Fijn dat het nu weer over is. Kan je onderweg niet gebruiken zulke dingen. Rust lekker uit en zwem alle zweet maar van jullie af. Knuf knuf.
  13. Ellen en Peter:
    19 augustus 2022
    Komt goed. We hebben alweer zin in morgen😉😘
  14. Peet:
    19 augustus 2022
    Ik zie dat ik beter alle verhalen had kunnen lezen alvorens ik ging reageren maar goed om te lezen dat het beter gaat :), Fijne reis verder.
  15. Ellen en Peter:
    😅👊🏼
  16. Louis Busink:
    19 augustus 2022
    Ziet er geweldig uit, je moet wel goed kunnen rijden... top hoor
  17. Ellen en Peter:
    19 augustus 2022
    Dit is het liefste dat we doen.
  18. Louis Busink:
    19 augustus 2022
    heerlijk, ziet er ook top uit allemaal, geniet lekker allebei!
  19. Ellen en Peter:
    19 augustus 2022
    Dank je Louis, hier kan je alleen maar van genieten🤩
  20. Goos:
    20 augustus 2022
    Hahahaha.......mooie tijd Peet. HCSC en Albino's. Altijd voetballen!!!
    Veel succes!
  21. Ellen en Peter:
    20 augustus 2022
    Zeg dat wel Goos, geweldige tijd!!