11 augustus van Zrece (Slovenië) naar Daruvar (Kroatië).

12 augustus 2022 - Daruvar, Kroatië

11 augustus, helaas ook hier slecht internet. Het filmpje van vandaag zullen wij dus later posten. Kijk dan ook zeker de video van vandaag om een echte indruk te krijgen van onze reis!
Waar een goede nachtrust al niet goed voor is. Onze door de treinreis en daarop volgende eerste motordag geteisterde lijven hebben zich hersteld. We hebben heerlijk geslapen en genieten van het uitgebreide ontbijt. Dikke prima dit hotel. Vandaag richting het oosten, Kroatië in. Al snel is de route weer typisch zoals we Slovenië kennen. De bergen veranderen in heuvels waar kleine weggetjes zich doorheen kronkelen. Geen toerist te bekennen overigens en ook de Slovenen zelf blinken uit in hun afwezigheid. De route naar de grens loopt van Zrece naar Mlace, via Studenice naar Makole. Daarna Grdina en Spodnje Ravno. In Kroatië volgen we de 2258 langs Rinkovec. Na Filipici rijden we naar het zuid-oosten richting Daruvar. We stoppen na anderhalf uur om wat te drinken en staan op een pad aan de rand van een bos. Volledige stilte! Alleen de vogels hoor je, maar zelfs in de verte hoor je niets dat er op wijst dat er homo sapiens (Latijns voor “wijze mens”) in de nabijheid zijn. Over dat “wijze” kom ik later terug. We rijden de prachtigste wegen. En wat doen de BMW’s het geweldig. Het lijkt wel of zij het ook ernstig naar hun zin hebben. Ze snorren en dansen door de bochten terwijl ik in mijn helm zing: Jij krijgt die lách niet van mijn gezicht… we rijden een pad in dat overgaat in keien. We draaien om op een binnenplein van een hoeve. Een kruising Rottweiler/ Mastiff verwelkomd ons maar vindt het minder leuk als we weer vertrekken. Na weer een uur naderen we de grens met Kroatië. De grenscontroles zijn er wel maar beperken hier zich tot een vriendelijke blik op de paspoorten. Althans om Slovenië uit te komen. 200 meter verderop staan we in de rij om Kroatië binnen te gaan. We staan in de verkeerde rij, zoals zo vaak. We kunnen naar een derde loket dat ook open gaat. Dat is mooi. We zijn de tweede achter een Hongaar. Logisch dat hij zsm afstand neemt van zijn thuisland door ene heer Orbán aldaar. De idiote Orbán is vergeten dat onze soort in het latijn begint met Homo. Waarschijnlijk volgt hij onze reisverslagen niet. Sukkel. De Hongaar heeft t voor mekaar met zijn grote pick up met speedboot erachter. Ellen is de eerst volgende en (en nu komt het Non-Sapiens gedeelte:) …. rijdt het douane hokje straal voorbij. De verbaasde Kroatische ambtenaar wuift nog wat maar daar let Ellen niet op. Gelukkig staan onze helmen met elkaar in verbinding en roep ik El terug. Normaliter heeft ze daar maling aan maar wát schetst mijn verbazing? Ze stopt! Ik kan alleen maar lachen en weet haar te bewegen terug te komen. Ik zie de Kroatische denken: “Još jedan homo non sapiens.  Kakva si ti svjetlost da ne staješ pred moju carinsku diksiju.  Smij se, Svetlana, smij se”.

Vrij vertaald: “Alweer zo'n homo-non-sapiens. Wat voor licht ben je dat je niet stopt voor mijn douane dixie. Blijven lachen Svetlana, blijven lachen.”

Toch mag Ellen na het tonen van haar paspoort doorrijden en wordt met een lachend gezicht nagezwaaid door Svetlana (die Kokiakova als achternaam heeft, maar dat is dan weer alleen leuk als je Bert Visscher leuk vindt # de enige turnster met haar op haar benen). De reis door Kroatië is het eerste deel ook mooi. We stoppen voor een lunch en eten er iets uit de streek, Cevapi. Echt lekker! De route vervolgd zich door iets te bevolkt gebied. Maar het laatste stuk naar Daruvar is weer prachtig. We hebben een prachtige kamer midden in het stadje. We volgen het advies van Tripadvisor en gaan eten in de Little Italy Pub. Het schijnt een aanrader te zijn. Nou dat klopt! Echt heerlijk eten in een leuke sfeer. Morgen vertrekken we naar Bosnië. Op naar nieuwe avonturen.

1. Bertine:
    12 augustus 2022
    Beste Ellen en Peter, Ik volg jullie al sinds jullie vorige reis. Wat worden de reisverslagen mooi geschreven. Ik geniet mee met jullie reis. Ik denk dat wij het dit jaar nog even houden op B&Bs in NL. Veel plezier met deze reis en veel veilige kilometers.
  2. Ellen en Peter:
    12 augustus 2022
    Wat leuk Bertine! Als je maar geniet! Helaas slecht internet hier waardoor het nogal een gedoe is met de filmpjes. Die zijn overigens erg mooi geworden. Geniet ervan, doen wij ook
  3. Nicole de Preudhomme:
    12 augustus 2022
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 Svetlana Kokiakova; je kent mij he? Ik ga stuk!
  4. Ellen en Peter:
    12 augustus 2022
    Hahaha ja Peet is weer op dreef.
  5. Roos Riemers:
    12 augustus 2022
    "jij krijgt die lach niet van mijn gezicht" als ik dit verslag lees, heerlijk! Kijk uit naar het beeldmateriaal en toch ook wel de editing 🤣
  6. Ellen en Peter:
    12 augustus 2022
    Hahaha nou beeldmateriaal van dag 1 en 2 staat erop hoor. Laat maar weten wat je ervan vindt.
  7. Arno:
    12 augustus 2022
    Goed bezig, Albanië is echt een aanrader.
  8. Ellen en Peter:
    12 augustus 2022
    Daar kijken we ook naar uit. Drie jaar geleden een stukje van het noorden gedaan en dat smaakte inderdaad naar meer.
  9. Ellen en Peter:
    12 augustus 2022
    Ja zeg dat wel Arno. Daarom gaan we er weer heen. Jullie dus ook lekker genieten?
  10. Goos:
    12 augustus 2022
    Mooi verslag. Fijn en prettig om te lezen!
  11. Ellen en Peter:
    Peet he 😍
  12. Lonneke:
    Hilarisch El 😂😂😂
  13. Ellen en Peter:
    12 augustus 2022
    Ja heb me echt rot gelachen.
  14. Erma:
    12 augustus 2022
    Echt gaaf die beelden. En wat een heerlijk verhaal erbij. Geniet ervan.
  15. Ellen en Peter:
    Doen we voor 600%😉
  16. Frank Van der Aa:
    Mooi verhaal weer Peter.

En het blijft een mooi gebied om daar doorheen te rijden.

Ćevapi of ćevapčići is een vleesgerecht dat onder verschillende namen over de gehele Balkan bekend is. Het bestaat uit een soort worstjes gemaakt van gehakt. Het gerecht is populair in Bosnië en Herzegovina, Kroatië, Montenegro en Servië, waar zij verkrijgbaar zijn bij restaurants.
  17. Ellen en Peter:
    12 augustus 2022
    Klopt ja en het is heerlijk!
  18. Nico Landsman:
    12 augustus 2022
    Het is en blijft weer geweldig, de familie Riemers op pad. Ik geniet volop mee!
  19. Ellen en Peter:
    12 augustus 2022
    😂 er zijn mensen die nooit volwassen worden!
  20. Maarten van Dongen:
    13 augustus 2022
    Ellen en Peter🤗de vorige reis van jullie heb ik ook gevolgd😊en nu weer, wat mooi geschreven van jullie 1ste deel👏👏wij wensen jullie veel plezier saampjes🤗
  21. Ellen en Peter:
    Thanks Maarten!
  22. Karin:
    13 augustus 2022
    Hahahaha, ik zie het al helemaal voor me, hoe Ellen de douane voorbij rijdt, hilarisch!! 🙈🤣
  23. Ellen en Peter:
    14 augustus 2022
    Ach ja, ik zat lekker met mezelf in m’n helm🥴😅