12 augustus, van Daruvar (Kroatië) naar Doboj (Bosnië)

13 augustus 2022 - Pločnik, Bosnië en Herzegovina

Helaas lukt het ons nog niet om bij te zijn met de filmpjes 🤬. Internet in deze regio is matig. 13 augustus blijven we een dag in Sarajevo. Hopelijk kunnen we dan één en ander bijtrekken. Voor nu dus alleen het verslag en wat foto’s. De films worden wel erg leuk en ondersteunen het verhaal.
Na een prima nachtrust in Daruvar bij Ginko Sobe hebben we de motoren opgeladen en een ontbijtje gescoord in het stadje. De koffietent had nog geen brood maar de buurvrouw runt  een naastgelegen bakkerij. Daar t lekkerste croissantje ooit gescoord. Daar kunnen ze in Frankrijk bij lange na niet aan tippen. De man van de koffietent had een wat dubieuze uitstraling. Kroatische vlaggen “sierden” zijn getatoeëerde armen. Commando kapsel en een zwart t- shirt. Om in Jambers dialect te spreken:” Overdag is hij een ogenschijnlijk onschuldige koffiemeneer, maar ‘s avonds ontpopt hij zich tot een gewetenloze huurmoordenaar”. We noemen hem Dragan. Dragan lijkt niet heel slim. Als ik hem vraag of het oké is dat we dan bij de bakker een broodje kopen bij een door hem te leveren koffie op zijn terras, is dat al teveel. Dus schakelen we over naar Dikkie Dik Taal: “Dragan, ik wil twee koffie”. Dát ging goed! Hij kwam al snel met twee koffie aanlopen. Toen gevraagd of wij brood kunnen kopen bij de buren en hier opeten. Kansloos. Dragan kijkt me als een walvis aan, en zegt dan op een wanhopige toon: “Yes“ zonder te begrijpen waar het over gaat. Dragan gaat weer naar binnen terwijl wij het broodje opeten op zijn terras. De route gaat vandaag naar Bosnië. We rijden door een prachtig landschap maar al gauw veranderd de sfeer. Hier is zwaar gevochten. Kapot geschoten huizen ontsieren het landschap. We vragen ons af waarom ze deze niet slopen. Het lijkt wel of ze een statement willen maken. Of is voor de kosten? Of iets anders? We staan stil bij een monument. Vele gesneuvelden staan in het natuursteen gegraveerd. 1991 lezen we. Jonge mensen die net zo oud zouden als wij…. We rijden kilometers zonder een woord met elkaar te wisselen. De sfeer van de oorlog raakt je nu nog. We rijden verder naar Sirac, en verder over wat stukken onverharde paden naar Orljavac. Dan naar Pozega en volgen we de weg naar Slavonski Brod dat op de grens ligt. De grens loopt gelijk met de rivier. Aan de Kroatische kant checken we uit. Voor t eerst werd om onze groene kaart gevraagd. Daarna de brug op naar de Bosnische zijde. Daar staat meteen een file in de brandende zon. We besluiten om er gewoon langs te rijden. Zo’n 10 auto’s voor het loket voegen we in. Men vindt het heel normaal lijkt het. We krijgen alle ruimte. Dan komt er een scooterrijder voorbij die ons wenkt hem te volgen. We mogen meteen naar het loket. Hoe gaaf! Maar gelukkig is Ellen héél goed met douane beambtes. Wij zijn klaar bij het loket. Voor ons staat een vrachtwagen stil. Geen idee waarom. Ook de vrachtwagen is al langs het loket. El denkt: “oké we gaan er gewoon ff langs, ik ben er klaar mee”. Totdat de lokale matennaaier (we noemen hem  “Boordevol” naar de sacherijnige buurman uit Ja Zuster Nee Zuster) in een douanepakje opkijkt. “Boordevol” gooit zijn te iele lijf voor de motor van Ellen. Met verbeten stem sist hij: “A što ova pedantna dama planira učiniti?  Stojite mirno i ne smijete voziti dok ja to ne kažem.  Sa svojim debelim BMW-om.  I moj Jawa je cool.” Uiteraard spreken wij inmiddels vloeiend Kroatisch. Vertaald betekent dit : “En wat denkt dit pedante mevrouwtje te gaan doen? U blijft staan en mag pas rijden als ik het zeg. Met uw dikke BMW. Mijn Jawa is ook best cool hoor”. El lacht en we wachten even. De vrachtwagen rijdt weg. “Boordevol” wacht een paar seconden en geeft dan met een uitgemeten gebaar dat HIJ ons toestaat om te gaan rijden. Check de film later! Het staat er echt op. We vervolgen de route naar Doboj. Na wat gezoek vinden we ons verblijf. Een soort houten tent, gelukkig met airco want het is een warme dag geweest. Rond de 30 graden, maar onze ventilerende motorpakken doen het geweldig. We hebben bij aankomst de kettingen gesmeerd en olie- en koelvloeistof peil gecheckt. Alles dik in orde. We gaan eten in het restaurant van de houten camping. Het eten was heerlijk. Zoek wel zelf de wijn uit. Wij vroegen om een droge witte wijn uit de streek. Dan pakken ze zonder overleg wel de duurste. Onze fles witte wijn kost €45. Terwijl de grote bbq schotel €17 is voor 2 personen. Wakker blijven dus. Maar ach, je leert elke dag 😄

1. Ton:
    13 augustus 2022
    Weer vanalles meegemaakt zo te horen. Het blijft toch altijd spannend jullie motorreizen. Ga zo door zodat wij ook mee kunnen genieten...hihi.
  2. Ellen en Peter:
    13 augustus 2022
    Gewoon gaan, dan maak je altijd wat mee😉
  3. Goos:
    13 augustus 2022
    Mooi verslag weer, heerlijk om te lezen.
  4. Ellen en Peter:
    Thanks Goos
  5. Anja Vd Plasse:
    13 augustus 2022
    Trieste aanblik hè die kapot geschoten huizen, wij hadden dat ook toen in Kroatië, die mensen die daar woonden zijn meestal verjaagd tijdens de oorlog maar die grond blijft dan toch in bezit van familie. Maar geen geld meestal om er nog wat mee te kunnen doen.
    Erg benieuwd naar de filmpjes ☺️
  6. Ellen en Peter:
    13 augustus 2022
    Ja, je voelt dat daar geleden is. Hetzelfde vandaag in Bosnië…
  7. Tineke:
    13 augustus 2022
    Ja jongens, op zo'n reis kom je van alles tegen. Mooi en lelijk. Maar dat hoort er bij. Leuk verhaal weer. Benieuwd naar de filmpjes..hoe gaat het met het zitvlees.? Veilige voortzetting
    Van jullie reis. Kus
  8. Ellen en Peter:
    13 augustus 2022
    Het zitvlees en de bijbehorende stuit en zitbotten hebben het zwaar aan het einde van de dag hahaha
  9. Coen Leijten:
    13 augustus 2022
    Indrukwekkende reis is het weer. Leuk beschreven ook.
    Op naar het volgende avontuur in Bosnië
    Grtjs Coen en Ella
  10. Ellen en Peter:
    13 augustus 2022
    We zijn zelf ook blij met de blogs en de filmpjes, want we vallen van het een in het ander en voordat je thuis bent, ben je de helft alweer kwijt.
  11. Lonneke:
    13 augustus 2022
    Als je de filmpjes niet voor elkaar krijgt, dan gaan we toch gewoon voor een ouderwetse film avond thuis op de bank als jullie terug zijn :)
  12. Ellen en Peter:
    13 augustus 2022
    Dat sowieso! Het is echt een enorm gedoe elke dag minimaal 4 uur mee bezig. Dat gaan we niet volhouden. We zijn op zoek naar een oplossing🥴
  13. Nico Landsman:
    13 augustus 2022
    Ik verbaas me elke keer weer over zoveel kennis van de lokale taal. Opnieuw een prachtig verhaal over een mooie reisdag.
  14. Ellen en Peter:
    14 augustus 2022
    Een rijdende taalknobbel die Peet
  15. Maarten van Dongen:
    15 augustus 2022
    wat weer een mooi verhaal van 12 augustus, Ellen jij heb iets met douane beambtes
    ik blijf het fantastisch vinden wat jullie saampjes doen, groetje vanuit de may
  16. Ellen en Peter:
    15 augustus 2022
    Altijd al een autoritetsprobleempje gehad 😂