Dag 1, 30 juli, van Newcastle naar Torver

30 juli 2023 - Coniston, Verenigd Koninkrijk

Gisteren zijn we uit Zundert vertrokken en via Den Helder, waar mijn moeder woont, naar IJmuiden gereden. Ging allemaal prima. Konden vrijwel meteen de boot op. Deze Ferry is gewoon goed. Prima personeel en goed eten. Na goed geslapen te hebben, genoten van een prachtige zonsopkomst en daarna van eerste Engelse Ontbijt.

Zonsopkomst vanaf de Ferry

De boot afkomen was een dingetje, na 2 uur wachten waren we pas door de douane.

Wachten voor douane

Route Dag 1 van Newcastle naar Torver

De reis daarna verliep prima en we hebben het droog gehouden, hoewel…. Ellen heeft het droog gehouden, ik niet. Hoe dat komt vertel ik straks. We rijden snel richting de Yorkshire Dales. De tijd lijkt er stil gestaan te hebben. Een werkende telefooncel is het bewijs.

Werkende telefooncel

Prachtig gebied dat we helemaal doorkruisen om vervolgens het Lake District in te rijden. We steken via kleine bruggetjes talloze stroompjes over. Maar één riviertje moet doorheen gereden worden. Er staat een bord bij met  “Ford” erop. Geen Ford te bekennen natuurlijk. Na ff googlen zijn we erachter gekomen dat het “doorwaadbare plaats” betekend. Kortom gas erop en de rivier in. Obelix had zijn menhir echter prima verstopt, op de bodem van dit “doorwaadbare” riviertje nét onder het oppervlak. Ik rij er vol tegenaan met m’n voorwiel en val stil. Ik had al gemerkt dat het wel dieper was dan de aangegeven “a bit more then one feet deep”. Ik zet m’n voeten op de bodem en het water, dat al halverwege mijn koffers stond, vlak onder m’n knieën, rustig maar gestaag mijn laarzen instromen. Een mooi geluid overigens, samen met mijn gorgelende bmw die er ook alles aan doet het koele nat buiten te houden. Wat m’n motor wel lukt, lukt m’n laarzen niet. BMW betekent eigenlijk Blij Met Water denk ik. (Thx Roos) Helaas staat er niets van op film. We moeten nog wat aan de nieuwe gopro wennen zeg maar. Mijn laarzen leeggekieperd, en onze reis vervolgt. El is om de nep “Ford” heen gereden en enkele Miles later troffen we elkaar weer. Het begrip “doorwaadbaar” klopt dus niet. Ik denk dat ze de J vergeten waren. Geen “Ford” maar een “Fjord”.

Ford…

Nu aangekomen in Torver. We slapen boven de kroeg, altijd leuk. We gaan zien hoe de avond verder verloopt terwijl mijn laarzen wanhopige en waarschijnlijk vergeefse pogingen doen om voor morgenochtend droog te worden. We proberen het filmpje van vandaag nog te uploaden vanavond maar de WiFi hier komt waarschijnlijk uit de tijd van de menhir van Obelix.

Het filmpje was net even te zwaar voor reislogger, dus we hebben hem op youtube gezet. Hieronder de link naar het filmpje. Even kopiëren en plakken in je browser.

1. Ton:
    30 juli 2023
    Weer een geweldige start van jullie vakantie met weer leuke en ongename verrassingen . Filmpjes en reisverhalen die komen gaan ga ik zeker weer volgen. Goeie reis verder kanjers.
  2. Tineke:
    30 juli 2023
    Weer een heerlijk verhaal. Heeft El het wel droog gehouden van het lachen?
  3. Ellen en Peter:
    31 juli 2023
    Net... het was weer een echte Peet actie.
  4. Carolien:
    31 juli 2023
    Tjonge jonge wat een ronkende start van dit avontuur. Bijna in mijn broek gep.... van het lachten :-). Leedvermaak Peet sorry .......
  5. Ellen en Peter:
    31 juli 2023
    Het was een echte Peet-actie. Die kont kwam een paar keer steigerend omhoog op die grote keien....
  6. Anja Vd Plasse:
    31 juli 2023
    Leuk jullie zijn weer on the road again. Wij vertrekken dinsdag. Oeh dat was een natte start voor je voeten. Vandaag de Hardknott op de planning zie ik… ik ben benieuwd schijnt best pittig te zijn, hopelijk rijden jullie hem met goed weer.
    Hoop dat wij sneller door de douane zijn, anders word het de eerste 50 km in het donker rijden.
  7. Ellen en Peter:
    31 juli 2023
    Gaat vast goed komen. Fijne reis ook voor jullie!
  8. Louis Busink:
    31 juli 2023
    Het eerste verhaal al meteen goed! Dit volhouden Peter, ik wens jullie een top reis en ga weer genieten van de verhalen . Groet Louis
  9. Ellen en Peter:
    31 juli 2023
    Een goed begin.....Er zijn hier genoeg avonturen te beleven.
  10. Louis Busink:
    31 juli 2023
    Weet het, heb 2 jaar in Sheffield gewoont en gewerkt, de omgeving goed uitgekamd hahaha, Peak District was ook mooi geweest om door te rijden. Blijf jullie volgen
  11. Goos:
    31 juli 2023
    Leuk om weer de verslagen te kunnen lezen.
    Veel plezier!
  12. Ellen en Peter:
    Thanks!
  13. Coen Leijten:
    31 juli 2023
    Het eerste verslag al meteen grappig om te lezen. Wat is Engeland toch mooi hè. Vorig jaar hebben wij ook de Yorkshire Dales gedaan. Typisch Engelse omgeving. Gelukkig hebben jullie nog geen engels weer.
  14. Ellen en Peter:
    31 juli 2023
    Vanmiddag hebben we echt Engels weer gehad! Maar het blijft schitterend🙌🏻
  15. Thomas Tielemans:
    31 juli 2023
    Erg leuk om mee te lezen, veel plezier met het rijden in GB.
  16. Ellen en Peter:
    31 juli 2023
    Dank je Thomas. Plezier hebben we al volop.
  17. Maarten van Dongen:
    31 juli 2023
    Een mooi verslag van jullie eerste dag, Peter nou je laarzen droog houden de komende vakantie.......
    Namens lotje en mijn. heel erg veel plezier saampjes xxx
  18. Ellen en Peter:
    31 juli 2023
    Dankjewel Maarten, het kan nu al niet meer stuk🤩
  19. Nicole de Preudhomme:
    31 juli 2023
    Heerlijk om jullie weer te volgen; bijna net zo leuk als samen op vakantie ;-)
    Heel veel plezier!
  20. Ellen en Peter:
    31 juli 2023
    Zullen we dat ook eens proberen? 😂
  21. Lonneke:
    31 juli 2023
    Graag iedere dag zo'n actie als het kan, ik had de tranen in mijn ogen toen ik het voor me zag. Kan me jou kop ook voorstellen Peep.
  22. Ellen en Peter:
    31 juli 2023
    Het was ook echt een Peet actie. Werkelijk hilarisch!
  23. Nicole de Preudhomme:
    Ga ik (nu) regelen ;-)
  24. Willie:
    7 augustus 2023
    Wat een super leuk eerste verhaal. Goede reis.
  25. Ellen en Peter:
    8 augustus 2023
    Dank je! Er zijn er inmiddels nog een paar gegenereerd.😉