7 augustus, van Arduain naar Stranraer

7 augustus 2023 - Stranraer, Verenigd Koninkrijk

De video van gisteren is af. Hij was iets te lang voor reislogger, daarom weer de link naar YouTube: https://youtu.be/l5Z3MS16wEo

Vandaag geen video, alleen een verslag, er was nl weinig spectaculairs te filmen.
Terwijl ik aan m’n 12 jaar oude single malt whiskey zat te nippen op ons balkon gisteravond, met uitzicht over de Schotse hooglanders en daarachter de oceaan, evalueerde ik zoals altijd de route van de voorgaande dag voor mezelf. Ik was echt tevreden. De route was super en afwisselend vond El en dan is het waar. Alleen de mazzel met de ferry’s zat me niet lekker. Morgen hebben we ook twee ferry’s nodig om naar en van Isle of Arran te gaan. We maken op het eiland een soort hink-stap-sprong om snel naar het zuiden te komen. Ik check de website maar even, denk ik bij mezelf. Naar Isle of Arran toe is geen probleem. Reserveren is niet nodig en heeft ook geen tijdslot. Mooi denk ik. Maar dan: eraf aan de andere kant van het eiland is een ander verhaal. Deze overtocht duur ruim een uur en boeken voor morgen lukt niet. Dat risico willen we niet nemen en we besluiten om over land, dus met een flinke omweg naar Stranraer te gaan rijden. Helaas ook een 20 tal km over de snelweg om er geen nachtwerk van te maken. Ik maak de routes en sla ze op op onze navi’s. Na een prima nachtrust en heerlijk ontbijt stappen we op en rijden de route. Niet spectaculair maar bij vlagen wel echt mooi. Zo’n anderhalf uur voor aankomst pakken we nog een stopje en zien een fout theehuis langs de kant. We zitten langs de kustlijn tussen Ayr en Stranraer. Het theehuis blijkt een verzamelplaats voor tokkies, maar dan de Britse variant van dit volkje. Alle superlatieven zitten in één ruimte. Plastic tafelkleden met Schotse print steken heerlijk niet passend af tegen de mint groene wanden. Men spreekt onverstaanbaar plat Engels. Het tafeltje naast ons spant de kroon. Hij heeft een hele pot brilcream in z’n smalle strook haar. De zijkanten van zijn dikke schedel zijn kaal geschoren en een soort zwarte 10 cm brede riem van moddervet gemaakt zwart geverfd haar loopt van zijn voorhoofd tot net achter z’n fontanel. De tatoeages kruipen onder zijn hemd omhoog en stoppen, vooralsnog, bij z’n kaaklijn. Hij eet onsmakelijk uit een schaal met bonen in tomatensaus. Ringen om alle vingers maken het tafereel af. Maar dan zijn vrouw, nou is het wel een vrouw?? Het wezen is een kruising  van Oempa Loempa

Oempa Loempa

en Miss Slocombe

Mrs. Slocombe

maar dan met wit gebleekt haar dat zo is getoupeerd dat het recht omhoog staat. Ik kan niet zien wát ze eet maar kan het wel horen. Het is iets krokants want ze kauwt met open mond en het gekraak is niet van de lucht. Een demente oma neemt de bestellingen op onder duidelijke instructies die door haar kleindochter door de zaak worden geschreeuwd. Wat n gezelligheid! De koffie is niet te zuipen. Zó slap omdat de koffiebonen er slechts even in ondergedompeld zijn. We rijden snel verder naar Stranraer (spreekt op z’n Schots uit: Strrrrranrrraaaaarrrr).. Alweer een uiterst gastvrije dame ontvangt ons allerhartelijkst. Deze B&B is weer super. We hebben heerlijk gegeten in een nabij gelegen restaurant. Morgen de ferry op naar Belfast, Noord Ierland, goodbye Scotland!

1. Nicole de Preudhomme:
    7 augustus 2023
    Whahahahaha; nu wil ik ook de foto's zien van die Oempa Loempa!
    Heerlijk jullie verhalen te lezen! Slaap lekker en veel plezier morgen!
  2. Ellen en Peter:
    8 augustus 2023
    😂we hebben haar op video ( alleen voor de intimi😅) als we thuis zijn krijg je beeld
  3. Anja Vd Plasse:
    8 augustus 2023
    Haha ik zie het helemaal voor me. Geweldig 🤣😂wat grappig wij zijn nu in Moffat en rijden vandaag naar Stranraer om daar te overnachten. We missen elkaar dus net. Wij dubben ook nog over Arran, schijnt wel erg mooi te zijn.
  4. Ellen en Peter:
    8 augustus 2023
    Wij wilden dat doen, maar je moet de boot reserveren en dat hadden we niet gedaan😔. Schijnt idd wel een aanrader te zijn. Wat jammer dat we elkaar net mislopen…
  5. Anja Vd Plasse:
    8 augustus 2023
    Wow prachtig filmpje weer hoor, wat een mooi land hè 👌🏻👌🏻🏴󠁧󠁢󠁳󠁣󠁴󠁿😍
  6. Ton:
    8 augustus 2023
    Wat een mooie rit weer...echt genieten. Het filmen en alles wat erbij hoort...toppie het verveelt niet. Ga zo door en hou de wielen op het asfalt.
  7. Ellen en Peter:
    Doen we Ton.
  8. Goos:
    8 augustus 2023
    Had ik toch maar ff vooraf jullie gemaild.
    Al deze ferry's al vele keren genomen.
    Sommige moet je echt vooral boeken. Ik checkte dit altijd.
    Jammer dat jullie een andere route moesten rijden.
    Nu Ierland ontdekken.
  9. Ellen en Peter:
    8 augustus 2023
    Ja, daar kom je nu mee ….😉
  10. Tineke:
    8 augustus 2023
    Ha, wat een film beschrijf je daar Je ziet het gewoon gebeuren. Hilarisch. Jammer dat je dat niet kon filmen. 🤪Een mooie rit in Ierland😍 .
  11. Ellen en Peter:
    8 augustus 2023
    Ik heb een filmpje van Granny😂😂😂
  12. Nicole de Preudhomme:
    Ik kan niet wachten ;-)
  13. Coen Leijten:
    8 augustus 2023
    Wat een gave beelden weer! En wat hebben jullie toch een neus voor de bijzondere plekjes met bijzondere mensen😄
  14. Ellen en Peter:
    8 augustus 2023
    Hahaha het verbaast ons ook telkens😉🤩
  15. Lonneke:
    9 augustus 2023
    Hoe rijdt je nu El, ziet er heel comfortabel uit?
  16. Ellen en Peter:
    9 augustus 2023
    Ja heerlijk. Maar had deze machine vorig jaar ook al hé. Kan er alles mee!!!!
  17. Wim J:
    9 augustus 2023
    Met de motor nog nooit problemen gehad bij de ferrys in schotland en noorwegen. Er is altijd wel een plekkie voor twee motoren🫣
  18. Ellen en Peter:
    9 augustus 2023
    Hahahha ja daar dachten zij toch anders over😳
  19. Wim J:
    9 augustus 2023
    Oké, dank voor de tip 👍🍀
  20. Wim J:
    9 augustus 2023
    Dank voor de tip en goede reis verder. En ierse whisky is ook best lekker🥃👍🍀
  21. Ellen en Peter:
    10 augustus 2023
    Dank je. Gaan we zeker proberen👍🏼