8&9 augustus, Belfast en reisje naar Stranorlar

10 augustus 2023 - Stranorlar, Ierland

We hebben ook weer een kort filmpje van de afgelopen dagen gemaakt. Helaas is de WiFi niet toereikend hier. Het uploaden gaan we vanavond weer proberen.
Ik ontbijt met een “full scottish breakfast”, dus met bacon, erg, sausage and haggis. Nou daar kun je op vooruit hoor! We rijden in 20 minuten naar de ferry. Ondanks dat we binnen Groot Brittannië reizen (Noord Ierland is immers een onderdeel van het VK), wordt het grondig gecheckt. We moeten zelfs onze koffers open maken. Zodra ze daar onze binnentassen zien en geen machine geweer, mogen we door.

Wachten bij de ferry

We ontmoeten daar drie Oostenrijkers die ook op de motor zijn. We raken al snel aan de praat en het uurtje wachten vliegt om. Wij mogen als eerste de boot op en de overtocht van 2 uur gaat vlekkeloos. We komen rond 13:30 in Belfast aan en besluiten om eerst Belfast Castle te bezichtigen voordat we naar ons hotel gaan. Opvallend is de met Engelse vlaggen getooide straten van Belfast. Ze willen duidelijk maken dat zijn het VK horen en protestanten zijn. Het kasteel is leuk maar niet spectaculair om te bezoeken overigens.

Belfast Castle

We gaan Belfast weer in en checken in in het Bullit hotel.

Bullit Hotel

Een aanrader! Hip en hartje centrum Belfast. We leggen de spullen op de kamer en maken een wandeling door het centrum. Niet echt een stad om meteen te willen terugkomen zoals bijvoorbeeld Dublin. We besluiten een pub tocht te houden. Na wat onderzoek komen we in gave kroegen terecht!

Eerste rondeThe Crown!

We gaan eten in een grote Cubaanse club. Lekkere tapas gegeten en behoudens het veel te harde volume van de twee gitaristen, was het prima. We gaan naar het hotel en gaan vroeg slapen. De vermoeidheid na een week Schotland is nog niet weggewerkt eerlijk gezegd. Elke dag ruim 250 km, hoofdzakelijk over smalle paden van niet al te beste kwaliteit, onder regelmatig vervelende weersomstandigheden en het links rijden is voor onze 55+ lijven wel een belasting.
De volgende ochtend hebben we een rondleiding over de geschiedenis van de afgelopen 50 jaar door de stad geboekt. Twee geweldige gidsen vertellen ons het verhaal van Belfast, met name over de problemen tussen de protestanten en de katholieken die bijna 4000 mensen het leven heeft gekost tussen eind jaren zestig en eind jaren 90.

Rondleiding Belfast

Als je in Belfast bent kan ik je deze tour absoluut aanraden.

Doorkijk Belfast

Mijn beperkte concentratie vermogen werd in de tour van 2,5 uur geen moment getest. Wat een verhaal. Polarisatie, geloof en politiek waren en zijn een giftige cocktail. We gaan terug naar het hotel en stappen op onze motoren om via binnenwegen, maar wel in enigszins rechte lijn naar het westen te rijden. Alleen maar boeren bedrijven die we zien. Het landschap is lieflijk. Heuvelachtig met kleine stroompjes en weinig tot geen economische activiteiten. Ongemerkt rijden we Noord Ierland uit en Ierland in. Ponden worden euro’s en miles worden weer kilometers. Ingecheckt bij het Kee’s Hotel in Stranorlar, in het noord westen van Ierland, net over de grens met Noord Ierland. Heerlijk gegeten en gedronken uiteraard. Morgen gaan we de Noord West kust van Ierland verkennen. Ben benieuwd!

1. Goos:
    10 augustus 2023
    Mooi verslag weer. Klinkt allemaal weer goed. Ben benieuwd naar dit eiland. Staat nog op de tdlijst.
    Succes
  2. Ellen en Peter:
    Zeker doen Goos!
  3. Tineke:
    10 augustus 2023
    Lekkere rustige reis zo te merken
    Lekker verhaal. Ik denk vandaag wat spectaculaire reis langs de kust. En ik zie mooi weer.😎😘
  4. Ellen en Peter:
    10 augustus 2023
    Ja was niet echt spectaculair. Die tour door Belfast was wel super leuk en interessant!
  5. Dorothe van Yzendoorn:
    10 augustus 2023
    Heerlijk om jullie verhalen en filmpjes te zien. Geniet hier zo van..
    Nog veel plezier en veilige kilometers in Ierland.
  6. Ellen en Peter:
    Dankjewel! En leuk dat je zo meegeniet 😁
  7. Anja Vd Plasse:
    10 augustus 2023
    Mooiste hebben jullie nog voor de boeg hoor ☺️west en zuidwest Ierland is schitterend ruig 👌🏻
    Duimen voor mooi weer.
    Hier ook stramme spieren van het intensieve rijden 💪🏻💪🏻😆
    Haha nou dat is toevallig zeg, jullie sliepen in Stranraer in de B&B die ik ook had geboekt, ik heb hem op t laatste moment nog gecanceld omdat de parkeerplaats ons niet zo aanstond haha, wel langs gelopen omdat we nu straatje verder sliepen. Helaas waren bijna alle restaurants op di gesloten dus moesten wij noodgedwongen in een “vreetschuur” eten.
  8. Ellen en Peter:
    11 augustus 2023
    Dat is inderdaad wel heel toevallig. En waar gaat jullie reis nu naartoe? Klopt het dat ik nog geen verslag van je op Polarsteps zie of zit ik niet op de juiste?
  9. Anja Vd Plasse:
    10 augustus 2023
    Ik heb nog een reisverslag van oa onze reis in Ierland, als je dat leuk vind kun je dat lezen op http://www.bettybike.blogspot.com
    Er staan verschillende reizen op.
    Misschien kun je er nog mooie plekjes uithalen maar die hebben jullie vast zelf ook al ingepland. Loop Head vonden wij ook erg mooi en niet zo idioot druk als de cliffs of Moher. Veel plezier weer
  10. Ellen en Peter:
    11 augustus 2023
    Oh wat leuk. Thanks voor de tip, ik ga ze bekijken. Morgen toch een rustdagje dus lekker de tijd voor.
  11. Anja Vd Plasse:
    11 augustus 2023
    Hoi Ellen, dan zit je op de verkeerde denk ik, ik plaats iedere dag foto’s en ons verslag. Er is een keer iets mis gegaan idd bij Polarsteps, ik heb blijkbaar 2 accounts. Er staat er 1 met een bloemetje en 1 met een motor als profielfoto, de laatste is de juiste. We zijn nu in Connel gister naar Arran geweest. Vandaag richting Fort William
  12. Ellen en Peter:
    11 augustus 2023
    😅 gevonden. Arran wilden we ook doen, maar we hadden de Ferry niet van te voren geboekt.
    Veel plezier in Fort William.
  13. Anja Vd Plasse:
    11 augustus 2023
    Wij ook niet hoor 😉maar wij namen hem vanaf Claonaig-Lochranza vise-versa moesten wel half uurtje wachten voordat hij kwam. Na het rondje over Arran konden we de volgende boot terug gelijk oprijden.
  14. Ellen en Peter:
    12 augustus 2023
    Oké, misschien een idee voor de volgende keer😉
  15. Lonneke:
    17 augustus 2023
    Heb je echt haggis gegeten???
  16. Ellen en Peter:
    17 augustus 2023
    Peet wel ja. Ik een hapje, maar het is niet zo vies als je denkt.