10 augustus van Stranorlar naar Strandhill

11 augustus 2023 - Strandhill, Ierland

De film is te groot voor Reislogger, daarom hierbij de link naar YouTube:

Een prima hotel in Stranorlar. Reuze aardige mensen die Ieren, maar dat wist ik al. Het is hier nu eigenlijk gewoon warm , zo’n 23 graden. De warme invloed van de Golfstroom is hier goed merkbaar. We zien regelmatig palmbomen onderweg. Het is weliswaar half bewolkt met af en toe zon, maar wel perfect motor weer. We rijden naar de kust bij Carrickfinn. een mysterieuze berg verdwijnt in de wolken.

Uitzicht nabij Gaoth Dobhair

Vandaar uit volgende we de kust via de Wild Atlantic Way én uiteraard onze kleine paden ter afwisseling.

Route 10 augustus

Zelden zoveel afwisselend landschap gezien in één rit. Bossen, bergen, stranden, rotsen, kliffen, duingebied ja alles komen we onderweg tegen. De stranden bij Kincasslagh en Mullaghmore zijn om van te watertanden

Beach bij Kincasslagh

Portnoo
We komen ook langs Classiebawn Castle. Een kasteel met een nogal heftige historie. Alleen al vanwege het feit dat de oom van Prins Philip (echtgenoot van Queen Elisabeth) er woonde nl Lord Mountbatten. De IRA heeft zijn boot opgeblazen toe hij ging vissen. Het kasteel was namelijk ooit om dubieuze redenen in handen gekomen van de britse Mountbatten’s. Dan krijg je dat.

Classiebawn CastleMullaghmore

De reis vervolgt zich via de Wild Atlantic Way richting Strandhill. Een plek die mij meteen aanspreekt als geboren en getogen Jutter ( iemand die uit Den Helder komt). Ik heb hier meerdere redenen voor. Uiteraard de plek, aan de zee waar ik me altijd thuis voel. Maar ook de naam, Strandhill. Mijn moeder heet namelijk Hil. Ik hoor mijn tantes nog met zo’n heerlijke Noord Hollandse tongval zeggen: “ga je mee naar het Strand Hil? En dan mocht ik met m’n moeder mee op de fiets naar het strand waar we hemelsbreed 1 km vanaf woonden in Huisduinen (een dorp aan de kust, ten westen van Den Helder).
Dus ik ben op weg naar (het) Strand-Hil, zeg ik in m’n helm en er tovert zich meteen een grote glimlach op m’n gezicht. Mooie herinneringen! Maar goed, ik rij nu niet op de Badhuisstraat in Huisduinen maar op de Wild Atlantic Way in Ierland. Dit deel van Ierland kan ik iedereen aanraden. Prachtig! We komen aan bij ons verblijf. We hebben een prachtige hotelkamer met balkon en zicht op de zee. Tussen de zee en ons balkon ligt alleen een golfbaan. Op advies van het meisje bij de receptie gaan we eten in een soort fusion tapas restaurant. Wat een succes! Echt zo lekker gegeten dat we er morgen teruggaan om de gerechten te eten die we niet gekozen hebben vanavond. Morgen een rustige dag. We gaan een wandeling maken naar een waterval denken we. Er wordt weer fors wat regen verwacht, we gaan t zien.