14 augustus van Galway naar Tralee

15 augustus 2023 - Tralee, Ierland

De film van vandaag staat op YouTube om de inmiddels bekende reden:

De dramatische actie met de peperbus is met een sisser afgelopen gelukkig. Ik ben er weer vroeg uit en check de motoren. Ongelofelijk… je ruikt de peper nog op de plek waar ik m’n tas heb schoon gemaakt buiten. Het is bewolkt maar droog gelukkig. Na een prima ontbijt, rijden we de vlakke omgeving van Galway via de doorgaande weg naar het zuiden uit. Het wolkendek breekt open. Bij Aughinish rijden we weer naar de kust en het is meteen weer schitterend. Voor de bekende Cliffs of Moher komen we al diverse indrukwekkende kuststroken tegen.

The burrenThe Burren

De Cliffs van Moher zelf is een deceptie wat mij betreft. Ik was hier al met m’n motorclub in 2005. Je kon er gewoon naar toe rijden tot vlak bij de Cliffs. Nu…. ettelijke voetbalvelden parkeerplaatsen met vele tientallen bussen, honderden auto’s en duizenden mensen. In dikke rijen lopen de mensen via afgezete paden als makke lammetjes naar de Cliffs. Er zijn bovenop zelfs tribunes gebouwd…. Dat is dus echt niets voor ons. We rijden verder zonder de bekende Cliffs gezien te hebben. We passen onze route aan op basis van het advies van twee volgers van ons blog: Anja en Ad. Ze voorspelden het bovenstaande tafereel al en kwamen met twee alternatieven. Ik noem ze de “Ad-anja Cliffs” 🤪. De Adanja Cliffs zijn bij Kilkee en Loop Head. Een prima advies zo blijkt. Er is bijna niemand en het is indrukwekkend!

Kilkee (deel 1 van de Adanja Cliffs)

KilkeeKilkeeKilkee

Loop Head (deel 2 van de Adanja Cliffs)

Loop HeadLoopheadLighthouse Loop Head

Nou ben ik geen held met hoogtes. Ik krijg normaal al last van hoogtevrees als ik in een leeg diep bord kijk. Het benaderen van de rand van de Cliffs doe ik kruipend. Dat doe ik zo’n 10 meter schat ik. Het laatste stuk van 2 meter al tijgerend naar de rand om maar zoveel mogelijk gewicht op het land te houden. “Gelukkig heb ik zware laarzen” denk ik nog terwijl ik er bijna ben.

De held

Ellen, de berggeit, daarentegen doet expres enkele oefeningen op de cliff rand. Ik bezwijk bijna onder de aanblik ervan. Gelukkig zit er nog wat peper onder m’n nagels en die snuif ik snel op om bij te blijven. Al met al een hilarisch tafereel.

De kleine omweg (vooral naar Loop Head was een stukje extra) tilt de kilometerteller vandaag richting de 350 km. We zoeken de kleine paden en dan doe je er best lang over. We pakken de ferry van Killimer naar Tarbert.

FerryFerry van Killimer naar Tarbart

Daarna nog drie kwartier naar ons hotel “Keens of Curraheen”. Een voltreffer! Super aardige gastheer en gastvrouw. Heerlijk eten en prachtige kamer. Een aanrader wat ons betreft. De zonsondergang speelt met kleuren hier.

Zonsondergang Tralee

Terwijl El de film aan het editten is, val ik zoals een oude man dat kan, in slaap. Het was weer een topdag.

1. Nicole de Preudhomme:
    Prachtig !
  2. Ellen en Peter:
    15 augustus 2023
    Net een sprookje, maar dan mooier🥰
  3. Tineke:
    15 augustus 2023
    Inderdaad heeeeel eeeerrig hooooog. Dapper hoor Peep. Maar ook erg mooi. Goeie reis vandaag.
  4. Ellen en Peter:
    Stoere man hé 🥰
  5. Carolien:
    No shame Peter, ik ging ook kruipend hoor 😜 doodeng maar ongelofelijk mooi 👌
    En 1x natte voeten is genoeg hé.....
  6. Ellen en Peter:
    😂😂😂
  7. Tineke:
    En als je ligt scheelt het toch weer bijna 2 meter.😅
  8. Ellen en Peter:
    Haha mijn held🥰
  9. Anja Vd Plasse:
    15 augustus 2023
    Super dat jullie er van genoten hebben 👌🏻👌🏻echt die toeristische plekken zijn niet meer te doen met al die mensenmassa’s 🤨lopen als koeien achter elkaar aan. Mijn man moest daar ook zonodig steeds mooier plekjes vastleggen brrrr ik zag hem al in gedachten van die rotsen storten 😱
    Jullie rijden nog een mooi stuk tegemoet.
  10. Ellen en Peter:
    17 augustus 2023
    Wat een circus inderdaad 😅 maar er zijn nog mooie stille plekjes.
  11. Anja Vd Plasse:
    Ring of Kerry, ring Bearra, Dursey kabelbaan, Healy pass,Connor Pass
    Maar dat weten jullie vast al 😉
  12. Ellen en Peter:
    17 augustus 2023
    Ja die zijn ons bekend👌🏻
  13. Anja Vd Plasse:
    Woehaa 😆🤣😆de Adanja Cliffs
  14. Goos:
    16 augustus 2023
    Weer een pracht rit. Genieten is dit zeg!
    Ik zal de Cliffs of Moher schrappen en de Adanja Cliffs toevoegen. Deze bootovertocht zit al in de route (niet vooraf boeken?).
  15. Ellen en Peter:
    17 augustus 2023
    Wij hebben deze niet geboekt. Plek zat
  16. Louis Busink:
    16 augustus 2023
    Weer een prachtig verhaal in een prachtig land. Wij kwamen vandaag 8 Argentijnen tegen op Spaanse motorfietsen op de Noordkaap, motoren gehuurd in Madrid en rijden maar, waren net als wij nu ook op Kaap Hoorn geweest en de Noordkaap. Zeker ook de moeite waard.
  17. Ellen en Peter:
    Staat op de bucketlist😉
  18. Lonneke:
    17 augustus 2023
    Ik durf de film bijna niet te kijken na je verhaal, je weet hoe ik ben met familie bij steile afgronden😊
  19. Ellen en Peter:
    😂😂😂