Noodweer!

28 juli 2019 - Perušić, Kroatië

Route en alternatief Perusic-Pakostane, Kroatië

Vanmorgen om 7.00 uur was het nog droog. De weersvooruitzichten voorspelden echter veel regen en onweer. De dreigende lucht die onze kant op kwam, vertelde ons, dat dit absolute waarheid ging worden. Zoals de filmpjes laten zien, ging het ook echt los. Wat een water kwam er uit de lucht. Een check op buienradar gaf ons weinig hoop op verbetering. Voorlopig bleef het stortregenen en onweren. De regen durven we nog wel te trotseren, maar onweer vermijden we liever. We hebben de tijd doorgebracht met een uitgebreid ontbijt en het altijd weer boeiende spel Yatzee. Rond een uur of half twaalf leek de regen minder te worden en de onweer weg te trekken. We besloten de geplande route aan te passen. Een hele dag in de regen rijden op modderpaden leek ons niet echt heel tof. Als alternatief konden we of over de snelweg of over de provinciale weg. Deze laatste optie was een uurtje langer rijden, maar dan zouden we nog wel wat van het landschap zien. We besloten de provinciale weg te nemen. Als ingepakte mummies bestegen we onze motoren. De eerste kilometers reden we door de regen. Daarna werd de regen heftige regen en vervolgens kwam de complete hemel weer naar beneden. Dapper ploegden we op onze motoren voort: wij laten ons niet kennen! Strepen op de weg waren niet meer waarneembaar en menigmaal moesten we tegen halve rivieren omhoog rijden. Voor ons doemden de bergen op waar we overheen moesten en tegelijkertijd barstte het onweer weer los. Dat was het moment waarop we ons gewonnen gaven. We besloten de snelweg op te duiken om zo snel mogelijk op onze eindbestemming te komen. Ook dit bleek nog een redelijke onderneming, maar tijdens de heftigste onweer zaten wij gelukkig in een tunnel. De goden waren ons gunstig gezind. Rond half drie kwamen we als verzopen katjes aan bij onze B&B in Pakostane. Een super leuke kamer en bar. Een beetje hippie-stijl, heel relaxt. Daar waren we wel aan toe! Laat in de middag werd het droog en brak heel kort het zonnetje even door. ‘s Avonds zijn we in het dorpje wat gaan eten. Het is een heel gezellig en levendig badplaatsje dat hard aan de weg timmert, maar dat van heel ver moet komen. Dat maakt het dan weer erg charmant. Wie van kneuterigheid houdt, mag dit zeker niet missen. Morgen belooft weer een stralende dag te worden. We gaan het meemaken:)

PS: de paarse lijn op de route is de weg die we uiteindelijk gereden hebben.

1. Elga van Appeldoorn:
    28 juli 2019
    Jammer van vandaag! Hoop echt dat het beter wordt!
  2. Ellen en Peter:
    28 juli 2019
    Vanuit een veilig bedje kan ik nu zeggen dat dit ook wel weer een mooi avontuur was😁
  3. Ad:
    28 juli 2019
    Bikkels die zich niet laten tegenhouden door slecht weer👍 Verstandig om met dat weer de grotere wegen te nemen, oppassen voor (volgelopen) kuilen en putdeksels‼️‼️ Vooral genieten en veilig weer thuiskomen.
  4. Ellen en Peter:
    💪🏻😅
  5. Lonneke:
    28 juli 2019
    En ook dit hoort er bij voor het hele verhaal...aan de voorkant niet leuk, aan de achterkant goed voor een prachtig verhaal😄 alleen maar een reden om nog een keer terug te gaan voor dat rode lijntje op de kaart?
  6. Ellen en Peter:
    29 juli 2019
    Zeker, want nu heb ik het waterorgel in Zadar gemist🥴
  7. Trudie Lens:
    29 juli 2019
    Hier ook veel regen,varkenshoek staat blank,kan niet erin zonder laarsen.Maar verder gaat alles oke hier.Jullie uitkijken en GENIETEN.
  8. Ellen en Peter:
    29 juli 2019
    Als Guus het looppad even met een paar slagen omspit loopt het water weer weg.
  9. Nicole de Preudhomme:
    29 juli 2019
    Wat n toestand :-), fijn dat jullie veilig zijn aangekomen; hopelijk de rest van jullie reis gewoon mooi weer!
  10. Ellen en Peter:
    Wat errog🤪
  11. Nicole de Preudhomme:
    :-) :-)
  12. Thomas Tielemans:
    29 juli 2019
    Het zit niet altijd mee en in deze gebieden kan je het beste niet al teveel risico's nemen, veiligheid voor op. Nog veel plezier.
  13. Ellen en Peter:
    👍🏼
  14. Trudie Lens:
    29 juli 2019
    Guus krijg ik echt niet bij de varkens hahahaha
  15. Monique:
    29 juli 2019
    Poeh.....bikkels. Onweer is ook niet mijn ding.
    Fijn dat jullie onderkomen (bijna) alles goedmaakt.
    Hopelijk morgen n betere dag.