Jablanica, Bosnië Herzegowina

5 augustus 2019 - Sarajevo, Bosnië en Herzegovina

We hebben super geslapen in onze houten dwerg hutjes in Podgorom. Je voelt gewoon dat een houten verblijf een ander comfort geeft. Overigens hadden we geen airco nodig, Het werd ‘s nachts slechts 8 graden, wellicht door de hoogte waarop we verbleven; zo’n 1400 meter hoog Na een super ontbijt in de koude ochtendlucht (wij dus echt met onze motorkleren aan) onze super machines weer opgeladen. Kettingen gesmeerd, olie peil gecheckt. Wat zijn onze BMW S1000XR toch super machines. Ze kunnen werkelijk alles.

We vertrokken vandaag op weg naar Bosnië. Het zou onze langste dag worden omdat we veelal slechte wegen, héél veel bochten en veel kilometers moesten afleggen. Daarnaast hebben we meer tank beurten ingelast, omdat je:

a) nooit weet of de volgende benzinepomp in het navisysteem nog bestaat

b) we door ongelofelijk lange stukken rijden zonder enige bebouwing

c) met ons tempo het verbruik iets meer is dan verwacht :-)

Enfin, met volle energie de eerst bochten ingestuurd en t was al meteen raak. Zo mooi hier! Check echt ff de video’s door deze aan te klikken. We hebben er meerdere toegevoegd, op veler verzoek, want het is hier echt zo mooi! Na zo’n twee en een half uur bochten hebben we een off road stuk ingelast om lekker midden in het bos, onze ham, kaas en brood op te eten die we over hadden van gisteravond. Dit zijn altijd de mooiste lunches: Lekker samen op een idyllisch plekje genieten van absolute stilte en van lekkere kaas en dito ham en uiteraard  water. Want drinken moet je constant. Waar al dat water blijft? Onze shirts en overige kledij vertalen de resten van het gedronken vocht (en dus ook weer uitgezwete water) in een ongekende parfum. Echt niet te harden. Omdat we bij de overige hotelgasten ‘s avonds niet teveel braakneigingen willen opwekken, gooien we meteen bij aankomst onze kleding in een sopje, meestal gemaakt van (de gratis :-) )douche-gel.

De route vandaag was dus weer super door steeds weer wisselend landschap. Ook hier zien de bergen er echt weer anders uit. We hebben Mostar bezocht, bekend van de befaamde ingestorte brug tijdens de burgeroorlog begin jaren 90. De brug was een symbool van de verbinding tussen het islamitisch en het christelijk deel van de stad. Gelukkig is de brug weer helemaal in oude glorie hersteld. Maar wat een toeristen circus is er omheen gebouwd. Ik kreeg niet de diepgang mee van wat ik had verwacht.  Het zien van deze brug, ingestort door de bombardementen van de verschrikkelijke oorlog , is eerder een cashcow geworden dan een moment van bezinning lijkt het wel. En toch een fijn gevoel de brug belopen te hebben.

Om over 19.00 uur aangekomen in ons hotel in Jablanica. We werden hartelijk onthaald. Prima gegeten en gedronken. En nu slapen.... want morge wacht weer een prachtige tocht door Bosnië. En we slapen bij een boer, dus ik ben benieuwd .....

Route Zabljak-Jablanica

1. Thomas Tielemans:
    6 augustus 2019
    Jullie hebben regelmatig het "Zwitser Leven" gevoel. Nog vele leuke kilometers!
  2. Ellen en Peter:
    Ja, precies. Zo voelt het inderdaad 😁
  3. Nico van der Laan:
    6 augustus 2019
    Ik blijf maar genieten van jullie verhaal. Ik kan bijna niet wachten op het volgende.
    Hou de boel heel. Heel veel plezier en veilige km's.
  4. Ellen en Peter:
    6 augustus 2019
    Dankjewel😁 morgen hebben we een “rustdag” en dus wat meer tijd voor het verhaal van vandaag. Want het internet is hier tergend traag😱