Herceg Novi, Montenegro

1 augustus 2019 - Herceg Novi, Montenegro

Route Herceg-Novi-Shkoder

Afgelopen nacht hebben we geslapen in Aparthotel Monaco bij Ploce. Lieve mensen, schone kamer en airco. De eigenaren doen erg hun best, maar ik vond het een geüpgrade truckerscafé. Volgens Peet is dat sterk overdreven. Laten we het erop houden dat het weinig sfeervol was. Dat paste dan wel weer bij de omgeving die, op z’n zachts gezegd, ook weinig sfeervol was. We kunnen hier dus spreken van een misser. De omgeving voor Ploce en de omgeving na Ploce zijn echt super mooi. Alleen Ploce niet... Enfin, weer een ervaring rijker gingen we richting Montenegro vandaag. Via de kustweg eerst naar  Dubrovnik. De kustweg slingert met heerlijke lange bochten, langs mooie baaien. Mooie vergezichten en zicht op de vele eilanden. Bij Klek duiken we de grens over naar Bosnië en bij Stedrica gaan we Kroatië weer in. Bij beide grensovergangen werd er flink gecontroleerd. Aangekomen bij Dubrovnic was het al heet en moesten we in file op weg naar het oude centrum. Daar was het prima parkeren. Na het vastzetten van de motoren en het verwisselen van de motorkleding voor wat luchtigers, hadden we het kookpunt bereikt.  Gelukkig biedt de stad meer dan genoeg terrassen en eetgelegenheden. Nadat we weer op temperatuur gekomen waren, zijn we de oude stad verder gaan bekijken. Indrukwekkend wanneer je ziet, wat de impact van de oorlog in 1991 is geweest; geschiedenis waar we zelf deel van uitmaken... Na Dubrovnik zijn we richting de grens met Montenegro gereden. Hier mocht ik aanvankelijk doorrijden, maar werd door een macho-douanier met een big smile weer teruggeroepen en kon het hele arsenaal alsnog laten zien: paspoort, groene kaart en kentekenbewijs. Ik ben heel vriendelijk blijven lachen en heb het spel meegespeeld. Komt m’n acteertalent toch nog ergens van pas. In Montenegro hebben we voor we naar ons hotel gingen, nog even een bergweg genomen, die half verhard, half “gaten met asfalt” was. Maar wat een schitterende panorama’s en wat alweer een heerlijk avontuur. De foto’s geven een beetje een beeld, maar als je doorklikt op de filmpjes krijg je een betere indruk van de rit die we gemaakt hebben. Vannacht slapen we dus in het oude centrum van Herceg Novi. We hebben net op een heel pittoresk pleintje gegeten en genoten van het vuurwerk dat in de haven afgestoken werd. Het was weer en volle dag. Morgen gaan we nog een stukje verder van huis, richting Albanië. We hebben geen idee wat ons daar te wachten staat. De verhalen die we te horen krijgen zijn tegenstrijdig. De Montenegrijnen trekken in ieder geval een zuur gezicht als we ze vertellen waar we naar toegaan. We gaan het meemaken!

ps: de foto’s en filmpjes voegen we morgen toe. Het bereik is hier heel slecht...