Shkoder, Albanië

3 augustus 2019 - Shkodër, Albanië

Route Herceg-Novi - Shkoder

Van Herceg-Novi naar Shkoder. De kust van Herceg-Novi kenmerkt zich door twee enorme lagunes (open verbindingen met de zee) die met elkaar verbonden, de zee heel diep het land in brengt. Onze route leidt ons met heerlijke lange bochten om die lagunes heen. Vervolgens gingen we het hooggebergte in, waarbij het zicht op deze lagunes vrijwel nooit verloren ging.   Tientallen haarspeldbochten hebben we weer vol enthousiasme doorgestuurd. Door het hooggebergte reden we richting Shkoder. De wegen waren prachtig en er waren wat meer enthousiastelingen die deze route reden. Schitterende panorama’s ook hier weer.... we gaan in herhaling vervallen. Over een bergrug reden we richting Abanië met voortdurend zicht op het meer van Shkoder ver onder ons; spectaculair. En toen... de grens. Er was ons al verteld dat de Albanezen als gekken rijden. Nou... Dat klopt! Het begon al net voor de grens. Als spookrijders de file voorbij. Bij de grensovergang werd er expliciet om de groene kaart gevraagd, werden onze motoren geregistreerd en onze paspoorten gecheckt. We mochten Albanië in! Een vrij eenvoudige route bracht ons via goede wegen vlak bij ons hotel. Echter...het eigenlijke adres van het hotel correspondeerde niet met het adres in google maps. Hierdoor werden we een dorpje ingeleid, een haakse bocht naar een onverharde weg met een stijgingspercentage van zeker 30%: welkom in Albanië. Een jonge gast, die heel goed Engels sprak, vertelde ons hoe we naar het hotel konden komen. De keuze was ofwel keren op dat 30% hellingsoppervlak, of dat zijweggetje in. Dat laatste was prima te doen volgens de jongen.... Stuiterend over een onverhard pad met losse stenen zo groot als een handbal en een hellingspercentage van bijna 40%, stortten we ons tussen wild kakelende wegvluchtende kippen naar beneden. Met zweet op onze rug kwamen we bij het hotel aan. Een prachtig hotel met zwembad en sauna en een heerlijk restaurant: Shpija Gjyshit Hotel. Een absolute aanrader. Hier blijven we twee nachten, zodat we een kleine ronde kunnen doen in Noord-Albanië. De volgende dag zullen we het echte Albanië leren kennen in al zijn facetten!