Koprivnik - Kojsko

10 augustus 2019 - Kojsko, Slovenië

Onze route Koprivnik - Kojsko

Na de bijzondere avond bij de Nederlandse buurman Ben van onze host Matthias, hebben we prima geslapen en werden getrakteerd op een echt Sloveens ontbijt met gebakken eenden-ei, kaas, salami en marmelade. Onze BMW’s weer opgeladen en koers gezet van zuid Slovenië naar het grensgebied Slovenië - Italië in het westen. Uiteraard weer off-road vertrokken door het berengebied. Je kijkt dan toch nog wat meer om je heen of je ze kunt zien, maar ook deze keer bleven de beren op afstand. Een mooie route, door het zuid Sloveense heuvellandschap met prachtige vergezichten. Een stop op een terrasje in een klein dorpje, leverde ons een gesprek op met een oude dame die verrassend goed Duits sprak. Ze woont in het lokale “Altesheim” en zat daar elke dag even op het terras, zo vertelde ze. Ze wilde nog wat Duitse vertalingen weten, onder andere van het Sloveense woord “vrh”. Ja, dit is een woord en geen afkorting. Via Google Translate kwamen we erachter dat het Duitse woord “Gipfel” de juiste vertaling was. Ze bleef maar ratelen en we hadden een geanimeerd gesprek. Afgerekend bij de leuke jonge dame die ons bediende en vloeiend Engels sprak, en haar bedankt voor de heerlijke koffie. Vier koffie afrekenen, schade € 4,40. We vervolgden onze weg richting het gebied rond Brda. Een gebied, zo vertelde de oude dame op het terras, dat bekend staat om z’n heerlijke wijnen en fantastische keuken. “We gaan het meemaken”, zeiden we lachend tegen elkaar. Toen we arriveerden op ons verblijf, een wijnboerderij van een wijnboer die geheel op natuurlijk wijze druiven verbouwt en op dito wijze wijn produceert, werden we getrakteerd op een schitterend uitzicht over de vallei, vol met wijnranken en bossages; Kmetija Stekar, een wijnestate opgericht in 1672. De verschillende, eigen wijnen stonden klaar in een grote wijnkoelkast. Een briefje erbij waar je opschrijft wat je inschenkt. ‘s Avonds samen een stukje naar beneden gelopen naar het restaurant. De oude dame had gelijk. Het was heerlijk eten en drinken met een prachtig uitzicht. Onze laatste dag in voormalig Joegoslavië. Dat vooruitzicht is niet prettig, gezien onze geweldige reis door dit veelzijdige gebied, maar morgen wachten ons de passen en bochten richting Oostenrijk. Voldaan van weer een geweldige dag, vielen we in slaap.