Dag 8, van Lastres naar San Martin de Luina

7 augustus 2021 - Soto De Luina, Spanje

Kaart dag 8
Vandaag , op deze prachtige plek, is het heerlijk wakker worden met het ruisen van de zee.

Uitzicht LastresOchtend in Lastres

Het weer is prima en we hebben buiten ons ontbijt genuttigd. Nadat we onze BMW’s weer opgeladen hadden vertrokken we voor een rit langs de kust. We zouden helaas wel wat industriegebieden moeten doorkruisen, maar ach, op de motor is dat altijd nog minder erg.

Strand bij Rodiles

Na een dik half uur kwamen we langs een prachtig strand bij Rodiles. De koffie bij ons ontbijt was, bij uitzondering hier, oploskoffie. Daar doe je ons geen plezier mee. Het tentje bij het strand zag er goed uit, dus ff checken of ze een echte espresso konden maken. Dat was geen probleem. Heerlijk in de zon hebben we genoten van de koffie en zijn we even naar het strand gewandeld. Diverse surfers maakten zich klaar om de golven te trotseren. We stapten op onze motoren en zijn weer verder gereden. Tot Gijon een schitterend landschap. Hoge heuvels langs de kust. Het lijkt wel of dat de Vogezen in Bretagne liggen. Maar dan met Spanjaarden gelukkig. Gijon is vreselijk in z’n aanzicht. Zware industrieën ontsieren het landschap. Even doorbijten. We kwamen op een weg, die na een 800 meter afgesloten en gesloopt bleek. We namen een zijweggetje om er omheen te kunnen. Bizar! We schatten de gemiddelde stijging op zeker 30%. Extreem smal en haarspeldbochten. Het moet een wandelpad zijn, want een auto komt hier echt niet omhoog. Het was even spannend! Het bracht ons daarna wel bij een restaurant waar we besloten te lunchen. We werden getrakteerd op verse gamba’s en mosselen. Heerlijk!! Wat een keuken heeft deze regio. Voldaan stapten we op de motoren en reden verder naar het westen. Prachtige landschappen worden hier plots verstoord door industriële stukken, zoals bij Avilés. We dachten bij het maken van de routes dat hier strand zou moeten zijn, gezien de kleuren op de kaart. Helaas dus… zware industrie over zeker 10 km lengte. Gelukkig kwamen we daarna weer door een mooi groen heuvellandschap om ons op te vrolijken. Het laatste stukje, ongeveer 10 km voor onze bestemming, begon het te regenen, maar het viel reuze mee gelukkig. Koud was het zeker niet.

Casa Ofelia

We kwamen aan bij onze B&B. Een druk brabbelende en gesticulerende dame leek verbaasd dat we er waren. O jee, het zal toch niet…? Gelukkig klopte de reservering. Langzaam praten en duidelijk articuleren was de oude dame in haar camouflagejurk vreemd. Het klonk als De “cursus” Spaans van Theo en Thea (Kreatief met Kurk) waarin de “Spanjaard José” toiletpapier uitspreekt als “pakkettospapoerospapieros” zoek t op op YouTube. Je komt niet meer bij. We kunnen onze lach niet onderdrukken als we elkaar herinneren aan deze cursus Spaans van Theo en Thea, terwijl de camouflagedame ons achteraf bleek uit te leggen, dat we in het restaurant verderop alleen cash konden betalen. De roze kamer die ons toebedeeld was, lag er schoon en netjes bij. De man des huizes onthield zich van elk contact. Hij lijkt overigens sprekend op José uit hetzelfde filmpje op YouTube. Ik denk dat áls hij iets had gezegd, we beiden keihard in de lach waren geschoten. We hopen dat José zijn mond houdt. Vanavond eten we in een restaurant waar de camouflagedame voor ons gereserveerd heeft. Morgen gaan we richting Taramundi waar we een dag rust pakken.

1. Lonneke:
    8 augustus 2021
    Ik krijg acuut weer tranentrekkende slappe lach bij die pappierspoeposetc... weergaloos en ik snap dat je buikpijn hebt van de ingehpiden lach bij zo'n mevrouw en meneer.
  2. Riemers Peter:
    8 augustus 2021
    Ja echt hè? Inderdaad tranen over onze wangen. Kon echt niet…
  3. Tineke:
    🤣🤣😂😂🥰
  4. Ellen en Peter:
    😂🙌🏻😘
  5. Nicole de Preudhomme:
    8 augustus 2021
    Ik zie ons nog zitten, in onze tuin, Spaans oefenen met Theo en Thea en ik kom weer niet meer bij hahaha!
  6. Ellen en Peter:
    Blijft hilarisch…”Sombrero’s” 😂😂😂
  7. Coen Leijten:
    8 augustus 2021
    Wat een heerlijk geschreven verhalen weer. Ik amuseer me enorm bij het lezen.
  8. Ellen en Peter:
    Leuk Coen dat je mee geniet 😊
  9. Ellen en Peter:
    🤣👍
  10. Ellen en Peter:
    9 augustus 2021
    Hoi Coen, Peter hier. Ellen heeft alle rechten op dit account gekaapt. 🤪 Vandaar dat haar naam verschijnt op mijn reactie. Deze regio is een absolute aanrader. Echt prachtig!