Dag 3: Ezkurra-Bilbao

3 augustus 2021 - Bilbao, Spanje

Route Ezkurra-Bilbao

Vanmorgen was Peet al vroeg op, om de motoren uit de garage te halen en de kettingen te smeren. De hond des huizes wilde even een territoriaal punt maken en pieste over de binnentas waar nog een broek bovenop lag  🤣. Gelukkig heeft de eigenaresse de boel door een sopje geslagen en kon het in het zonnetje drogen. Na een heerlijk ontbijt, reden we weg,  uitgezwaaid door het personeel van dit fantastische onderkomen. Heel eenvoudig, maar zo vriendelijk en gastvrij!

Hostel EzkurraHostel Ezkurra

Het doel van vandaag was Bilbao.
We vertrokken dus met een prachtig zonnetje vanuit Ezkurra richting Leitza. Heerlijk om weer op de binnenwegen te rijden. Via de vele bochten en prima asfalt slingerden we via Leitza naar Tolosa, Errezil, Azkoitia door het binnenland. Bij een nieuw stukje weg dat op een andere plek was aangelegd dan de oude route , stopte Peet even om de route te checken. Ik stopte uiteraard ook en kwam uit op een schuin liggend stukje weg en voelde het al toen ik mijn voet wilde neerzetten: daar waar wegdek zou moeten zitten, bungelde m’n rechtervoet nog 15 cm erboven. De motor viel uiterst rustig op haar rechterzijde. Wat baalde ik daarvan! Peet gooit z’n lange stelten uit met z’n 1 meter 90, en ik kom met mijn 1 meter 72 toch vaak wat centimeters te kort in dat soort situaties. Helaas was mijn rechter richting aanwijzer aan de voorzijde overleden. Afgebroken… Samen de motor weer overeind gezet. We zagen via het BMW navigatiesysteem dat er vlakbij onze eindbestemming van vandaag een BMW dealer zat. Het lag nota bene nog op de route ook.
De eerste kilometers nog even flink gebaald in m’n helm. Gelukkig ging het daarna weer prima en namen we vlot alle prachtige bochten.  We reden een prachtig stuk daarna richting de kust bij Lekeito. Vanuit de heuvels zagen we de zee! Daarna reden we richting Gernika en vervolgens naar de BMW dealer. We kwamen 3 minuten voor sluitingstijd bij de BMW dealer aan en konden nog net een nieuw lichtje kopen, maar ze waren zeker niet van plan om het er nog op te zetten. Dan zelf maar aan de bak. Na 15 minuten hadden we het nieuwe knipperlicht er weer opzitten en konden we onze weg vervolgen.

BMW dealer Bilbao
Dat ze daar bij de BMW dealer nou zo moeilijk over deden begrijpen we niet. Maar goed, wij konden veilig verder en reden richting Bilbao. Na een kleine navigatie fout kwamen we onbedoeld weer op de snelweg terecht. Peet wilde omdraaien door over een kabel te rijden maar dat we hebben we maar niet gedaan. Go with the flow. Stukje omrijden was stukken safer. Ik had geen zin om weer op m’n zij te gaan liggen. We vonden het hotel al snel en konden parkeren in de parkeergarage. Centraal geleden in Bilbao tussen het Guggenheim en de Oude Stad. Even opgefrist en de stad verkend. Lekker rond gewandeld en een terrasje gepakt met een heerlijk koel wit wijntje uit de Navarra streek. Bilbao is prachtig en sfeervol. Op advies van het hotel bij een visrestaurant gegeten in de stad. Fantastisch! Al met al toch een geslaagde dag. Morgen geven we onze motoren en onze lijven een dagje rust. We gaan onder meer het Guggenheim museum bezoeken. Echt zin in!

1. Lonneke:
    Ik hoor je vloeken :)
  2. Ellen en Peter:
    3 augustus 2021
    Hahaha ik? Ben zo fijn besnaard…
  3. Nicole de Preudhomme:
    3 augustus 2021
    Oh El wat een pech; gelukkig goed afgelopen en hopelijk heb je je niet bezeerd? Veel plezier in Bilbao; veel goeds over gehoord!
  4. Ellen en Peter:
    3 augustus 2021
    Pijn aan m’n ego, dat wel!
  5. Tineke:
    3 augustus 2021
    Ha ha ik voel met je mee El. 😖Maar je knippert weer.👍vol gas meer weer aan een nieuwe dag beginnen. Kus voor 2.
  6. Ellen en Peter:
    Vandaag een dagje cultuur snuiven in Bilbao 😍
  7. Ton E.:
    3 augustus 2021
    Domme pech El, maar zoiets kan de beste overkomen 🥲 Ooit ook zoiets mogen meemaken op weg naar Finland… Heel leuk jullie verhalen te lezen. Veilig doorrijden en geniet ervan 😉😎
  8. Ellen en Peter:
    3 augustus 2021
    Voelde toch heel lullig. Maar we gaan gewoon weer verder met genieten.
  9. Nicole de Preudhomme:
    3 augustus 2021
    Hahaha; laat Peet dat ego maar weer een beetje oppoetsen dan ;-)
  10. Ellen en Peter:
    Kan hij goed😉
  11. Coen Leijten:
    3 augustus 2021
    Balen van die valpartij Ellen, maar zolang het bij rijdbare materiële schade blijft ben je het ook zo weer vergeten. Veel plezier in Bilbao en vergeet de heerlijke Pinxtos niet.
  12. Ellen en Peter:
    3 augustus 2021
    De pinxtos zijn zeker niet vergeten!
  13. Carolien:
    3 augustus 2021
    Oef, ik weet (helaas) precies hoe dit voelt Ellen 🙄 al weer wat langer geleden voor mij maar alsof het gisteren was 😉. Maar de Picos Europa maakt alles goed 👌 Schitterend dus GENIETEN in hoofdletters....
  14. Ellen en Peter:
    3 augustus 2021
    De Picos staan voor morgen op het programma. We gaan het meemaken🙌🏻
  15. Menno:
    4 augustus 2021
    Toch fijn zo'n knipperlichtrelatie..
  16. Ellen en Peter:
    6 augustus 2021